Pyhien kirjojen sivuilta silmille eittämättä hypähtää apinajumalia, pikkupiruja, merihirviöitä, iso piru, puheliaita pensaita, seitsemän taivaan läpilentojen välilaskuja jerusaalemiin, Himalajan vuorijonoksi muuntautuva sininen nelikätinen pojankoltiainen, haudastaan saarnaamaan noussut kiertolainen sekä viriilejä 900-vuotiaita vaareja.
Toisaalta samaisista opuksista ovat taiteilijat ammentaneet innostusta silmiä hiveleviin mosaiikkeihin, mestarillisiin kattomaalauksiin ja matemaattisen kurinalaisiin urkusonaatteihin, tieteilijät keränneet rohkeutta kaavoihin kangistuneiden valtavirtakäsitysten kyseenalaistuksiin sekä mielikuvituksen lennokkuutta uusiin keksintöihin, runoilijat saaneet innoitusta ihmisluonteen syvimpien sopukoiden herkkään puhuttelemiseen, talonpojat kärsivällisyyttä ja onnenaiheita arjen ahdinkoonsa, lakimiehet periaatteita sivistyneen yhteiskunnan perustaksi, tutkimusmatkailijat pontta maailman äärien etsiskelylleen, kauppiaat ihanteita rehtiydelle ja koronkiskonnan hillitsemiselle, vanhemmat jämäkkää säännöstöä sitkeiden sielujen kasvattamiseksi maailman myllerryksen keskellä ja lapset opettavaisia iltasatuja. Näiden historiallisten tekstien yksinkertaistava leimaaminen niin puhtaaksi humpuukiksi kuin täsmälliseksi totuudeksikin kielii vahvoista ennakkoluuloista puolin ja toisin.
Idea käsityskyvyn ylittävästä Olemuksesta olevaisuuden taustalla tai ytimessä on kuulunut näiden tekstien kestoteemoihin, olipa kyse sitten Bhaghavad Gitasta, Avestasta, Raamatun kirjoista tai Koraanista. Tämä syvällinen idea on puhutellut, innoittanut, hillinnyt ja rohkaissut miljardeja ihmisiä vuosituhansia tavalla, johon tonttu-ukot, keijukaiset ja pizzamonsterit eivät ole toistaiseksi kyenneet. Ideaa on myös laskelmoidusti käytetty väärin julmuuksiin yllyttämiseksi, ihmisen arvokkuuden riistämiseksi ja ihmisoikeuksien häikäilemättömäksi polkemiseksi. Väärinkäytettynäkin tuon idean voimallisuus on kuitenkin tullut karvaalla tavalla todistetuksi.
Ja kuitenkin kaikkien kiistojen ja taistojen taustalla myllertää ideoiden välinen kamppailu, jossa voittajaksi lähes darwinistisella varmuudella – mutta myös biologisen evoluution kaltaisella tahmeudella ja ajoittaisella väkivallalla – selviytyvät ennen pitkää ideoista elinkelpoisimmat. Ehkä myös jumalkäsityksistä kestävimmiksi osoittautuvat sellaiset, joissa tuo käsittämätön Olemus ymmärretään yhdistäjänä eikä jakajana, armeliaana eikä julmana, oikeudenmukaisena eikä välinpitämättömänä, kehitysmyönteisenä eikä taantumuksellisena, ihmiseen piilottamansa hyvyyden esiintuojana eikä päällepäsmärinä, joka tekee yksin kaiken epäkuntoisen rukoilijarobottinsa puolesta. Ehkä sellainen Jumala onkin suurempi, joka on piirtänyt ihmiseen suuren kauneuden, kuin sellainen, joka ainiaan muistuttaa omaa kelvotonta luomustaan sen kelvottomuudesta ja jatkuvasta armontarpeesta -- vaikka kuinka totta myös tuo armontarve olisi. Ehkä historia kuitenkin todistaa kärsivällisimmille, että Francis Bacon olikin oikeassa: "Tieto on valtaa." Vaikka ylevimmät ihanteet ovatkin kärsineet paitsi hurmahenkisten hihhuleiden myös koppavien kyynikoiden aikaansaamasta deflaatiosta, voiko kukaan kiistää, että joulun alla turruttavan perinteisesti ja siten autuaan unohdettavasti julistettu toivo, rauha ja rakkaus kuuluvat kuitenkin sivistystä edistävien ihanteiden korkeimpaan aateliin? Sellaiseen Jumalaan uskovat, lisääntykää! Uskontokunnasta tai uskonnottomuudesta viis.
"Rakkaus on kärsivällinen, rakkaus on lempeä. Rakkaus ei kadehdi, ei kersku, ei pöyhkeile, ei käyttäydy sopimattomasti, ei etsi omaa etuaan, ei katkeroidu, ei muistele kärsimäänsä pahaa, ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee totuuden voittaessa. Kaiken se kestää, kaikessa uskoo, kaikessa toivoo, kaiken se kärsii." (1 Kor. 13:4-7)
- Kirjaudu tai rekisteröidy kommentoidaksesi
Kommentit
Ei kärsi kopeutta ylpeitaä vastustaa.
Hän hiljainen on hellä äänensä suloinen,
oppinut kieli hällä heikkoja lohduttaa."
Minä syntisistä suurin saan turvan ja rauhan
vilpittömästä lapsenuskosta.
Lämmöllä siunaavin ajatuksin
Ystäväsi Valde.
Minulle tämä tekstisi on melkoisen inspiroivaa.
Ja olen omasta mielestä henkinen, vaikka en ole uskovainen. Uskon Jumalaan tai johonkin korkeimpaan, pyydän enkeleitä ja yksisarvisia päivittäin, he iloitsevat kun saavat auttaa. Hyväksyn erilaisuuden ja se on rikkaus täälläkin, mutta tuomitsevaa ja nyrpeää kommentointia en tykkää. Jokainen saa kirjoittaa mitä runoja sielu tuottaa. Olen kiitollinen ja onnellinen kaikesta mitä on :) Et tämmöttii tällä kertaa... mukavia illatsuja kaikille ja iloenergiaa :)
Sivuston säännöistä löytyy tälläinen kohta:
"2.2. Runojen ja muiden teoksien tulee olla hyvän maun ja hyvien tapojen mukaisia siten, etteivät ne sisällöltään ole herjaavia, yksilöä tai ihmisryhmää halventavia tai loukkaavia, mitään aatetta tai uskontoa julistavia eivätkä sisällä moraalisesti sopimatonta tekstiä tai ilmauksia."
On muuten suuri sääntö! Se mietitytti minua niin että laitoin ylläpitoon viestiä ihmetellen että eihän täällä juuri kukaan voisi kirjoittaa juuri mitään, jos aate ei saa mitenkään näkyä, sillä ihmisen aate on niin suuri osa ihmistä että sen läpi kokee kaiken ja on vaikea kirjoittaa vaikkapa runoa niin ettei se näkyisi. En muista sanatarkasti mutta sieltä vastattiin että aate ja oma kokemus saa kyllä tekstissä näkyä mutta kiellettyä on julistaa sitä ainoana oikeana ja sen perusteella muita vääränä.
Mitä tulee hyvään makuun, kuka voi sen määritellä, kun se on makuasia! Loukkaavanakin saatamme kukin kokea niin eri asiat, joskus sitä loukkaantuu niin pienistä että itseäänkin ihmetyttää. Kyllä ei tänne montakaan tekstiä jäisi jos poistettaisiin kaikki joista joku ei tykännyt tai tykkäsi huonoa.
Ovatko seksistiset tekstit ja kaksimielisyydet moraalisesti sopimattomia? Riippuu kai kunkin moraalista. Entä voiko lapsen antaa vapaasti lukea sivuston runoja?!?
Toivon että jatkossakin mahdollisimman venyvästi täällä kaikenlaista tekstiä suvaitaan. On surullista jos poistolinjalle joudutaan.
Jos ei tykkää seksistisestä tekstistä, kannattaa vain yrittää välttää niitä, jos ei jaksa paasaamista, klikkaa kunnes löytää mieleistään.
suo lukijalle mahdollisuuden valiten pohtia
tarkastella painotuksia ja näkemäänsä ihmisyytta.
rakkaus elämään ja ihmiseen on kaiken hyvän perusta,
silti niin usein löytää itsensä pohtimasta valintoja turhan
ja tarpeettoman ympäriltä, siinäpä pailauksen paikka
- kokemukseni mukaan aito, kestävä rakkaus on hyvin
hiljainen, nöyrä ja vajavainen, vaikkakin huutaa ajoin
korpin kielin, vaatii ajassaan mahdotonta. silti rakkauden
kosketukset ovat ne jotka elävät ja kantavat
loppu säkeistö
riemuitseva
voi jospa mie ihminen
edes muistaisin 1kor.13:4-7
joskuskin toteuttaa lähimmäisiini
Mahtava! Sait kauniisti kerrottua uskontojen tärkeyden ihmiskunnan historiassa.
Terveisin: moderniin uskontoihin kyynisesti asennoituva agnostikko :)