Lammasta ja kitkeriä yrttejä

Runoilija izmgzozzz

mies
Julkaistu:
10
Liittynyt: 11.4.2022
Viimeksi paikalla: 14.9.2023 14:41

Asuinpaikka: Ryttylä
Syntymäpäivä:
13.12.1982

Runoja alkoholista, huumeista ja lääkkeistä. Ja vähän uskonnoista.

Jos oma tai läheisesi päihteiden käyttö huolestuttaa sinua, ensitilassa pyri olemaan mahdollisimman selvinpäin ja hae faktatietoa päihdelinkki.fi osoitteesta. Alkoholisteille suosittelen myös kantamo.fi ja avominne.fi sivustoja. AA-liike ja 12 askelta on auttanut miljoonia alkoholisteja ympäri maailman pysymään raittiina, katso AA.fi. AL-anon.fi tarjoaa tukea alkoholistien läheisille. Narcotis Anonymous löytyy osoitteesta nasuomi.org.

Raitis elämä on aina mahdollinen!

Runojen kirjoittaja on toipuva ja raitis alkoholisti. Kaikki runojen kertojat ovat fiktiivisiä hahmoja. Toki on aineksia kuitenkin haettu ihan tosielämästä.

Kaikki tekstini on julkaistu CC-BY 4.0 lisenssillä, eli niitä saa vapaasti jakaa, myydä ja muokata, kunhan mainitsee lähteen - izmgzozzz tai Lauri Rantala.

 
Todistajat seisoo jököttää suorassa
Vanhempien toverien talutusnuorassa

Saarnamies aukoo päätään ilman taukoo
Raamatun jakeita viisauksia laukoo

Käteen lyödään lappu jossa luvataan vaivaan
Taivaallista apua pelastus koko maailmaan

Jos syntyy tunne et toi ei välitä musta
Se on sama kuin sanois et sä voit juoda kusta

Mitä jos kysyisit haluutko lähtee mun kaa ulos
Kuuntelet murheet ni varma on lopputulos

Jobin ystävät oli seitsemän päivää vierellä
Kunnes lausuivat pilkkasanoja kielellä

Ei sun tartte pelätä et se nisti sua puree
Sillä on tarpeeks omii asioit joita se suree

Lepopäivä sehän pitää pyhittää
Mut mitä jos koittaisit siihen rakkauden yhistää

Mooseksen laki kieltää mut söit sian
Tätä en ymmärrä mut Jeesus tulee aivan pian

Paavalin ilmestys Damaskoksen tiellä
Jos oot sen kokenut en mä sitä kiellä

Kristus oli syntisten juoppojen huorien paris
Jos sä haluut tehä samaa pliis oo vähän tavis

Jehova on yksi ja se on aivan sama
Mut vitun paljon parempaa kuin mikään kama

Mestari opetti rakasta lähimmäistä
Miks se ei riitä oon saanut tarpeeks näistä
cc-kaupallinen
Kategoria: 
 

Kommentit

Hienoa tekstiä, jossa muutamia helmiä kuten "Jos syntyy tunne et toi ei välitä musta / Se on sama kuin sanois et sä voit juoda kusta". Kitkerät yrtit vähän karvastelee mutta hyvällä tavalla. Tykkään tykkään. Tosin en malta olla mainitsematta toistakin puolta: sen olen myös nähnyt kun normievankeliumi jonkun mielessä kääntyy tuputtamiseks ja pakottamiseks, ja se ihan ut:n mukainen seurakuntakuri, sanotaan hengelliseksi väkivallaksi ja painostamiseks, ihan vaan siitä syystä, kun haluis tulla kohdelluksi kristittynä vaikka ei käytännössä hyväksy kristillisyyden alkeitakaan. Jeesuksen opetuksissa ennen ja jälkeen ylösnousemuksen pointtina oli Jumalan rakkaus ja taivaan valtakunta, nyt jotkut haluaa irottaa lähimmäisenrakkauden tuosta kontekstista, ok, mutta sitten se ei oo enää kristilllistä lähimmäisenrakkautta. Eli kaikki ei aina oo niin mustavalkoista. Ei se mustavalkoisuuskaan. Voisin lukea tään runon seurakunnassa, ehkä luenkin, tarttee vaan jättää tuo yks v-sana pois. Hyvä.!

Kiitos. Olen nähnyt sekä tervettä hengellisyyttä että sitten vähemmän tervettä. Kiva että runoni sanoma on avautunut ja teksti ymmärretty niin että ei niitä omia riimejä tarvitse erikseen selitellä. Raamattu on mulle enemmän kuin tuttu ja kyllä - Raamattu on hyvä kirja mutta kaikki uskovaiset ei välttämättä ihan perillä edes perusasioista. Tästä aiheesta tulossa lisää materiaalia. Sitten se oma hengellisyys ja uskonnollisuus - korkeampi voima - lähimmäisenrakkaus - se on siinä :)

Sanot että lähimmäisen rakkautta ei voi irrottaa siitä kontekstista - Jumalan rakkaudesta ja armosta ilmeisesti... Voiko rakastaa väärin? Sanoohan Johannes, että rakkaus ei ole siinä, että me olemme rakastaneet, vaan siinä, että Jumala on rakastanut meitä. Kiitos tästä oivalluksesta ja jään pohtimaan tätä.

Sekin on totta, että onko mitään järkeä poimia Raamatusta muutama ajatus Jeesukselta irti kontekstista näkemättä sitä punaista lankaa, joka johtaa luomisesta Golgatalle? Hmm... Jään pohtimaan tätäkin.

Ja kyllä täytyy sanoa, että olen kohdannut myös uskovia, jotka aidosti välittää lähimmäisestä, jotka käyvät katsomassa vankeja, sairaita ja juoppoja, pitävät kädestä kiinni ja kuuntelevat. Mutta se tyyppi, joka vaan lyö lapun kouraan ja pelottelee helvetillä - se mua ahistaa jonkin verran, joka nyt oli tän runon pointti.

Voisin oikeastaan täydentää mun kommenttia "Jeesuksen opetuksissa ennen ja jälkeen ylösnousemuksen pointtina oli Jumalan rakkaus ja taivaan valtakunta" -> "pointtina oli Jumalan rakkaus ja taivaan valtakunta eli se ahdas portti, jonka läpi elämä avartuu Jumalan armoon"; tarkoitin siis sitä, että ns. kristitty tai muuten itseään "uskovaisena" pitävä (tyyliin "uskon minäkin jumalaan/korkeampaanvoimaan omalla tavallani") pitää armona sitä, että "voi toteuttaa itseään" vaikka se itse on syntisessä maailmassa rakentunut minätila, josta Jumalan tosi armo lähtee ihmistä vapauttamaan. Jos otamme kristillisen lähimmäisenrakkauden ikäänkuin irralleen Jumalan sanan kokonaisilmoituksesta (kristillinen ihmiskäsitys ja seksuaalietiikka, sukupuoli- ja avioliittokäsitys, parannuksenteko) niin se ei ole enää kristillistä. Kun ihmisessä tapahtuu se rakkauden vallankumous, että oma minä väistyy sydämen valtaistuimelta ja sinne tulee Jumalan Henki vaikuttamaan ylösnousseen, elävän Jeesuksen kautta, niin se on alku elämänmittaiseen prosessiin ja matkaan, jossa monta kertaa kohtaa oman vajavaisuutensa ja rikkinäisyytensä, mutta sillä tiellä ihmistä sitten kantaa armo, muulla tiellä armoa ei olekaan, siis raamatullista armoa. Tähän ihmisen kasvuun kuuluu se raadollisuuden hyväksyminen että seurakunnassa nyt vain on vinoutumaa kumpaankin suuntaan, on syntisyyden puolustelua armokäsitteeseen vetoamalla ja lakihenkisyyttä/suorituskeskeisyyttä jossa pyhitys vaihtuu pöhötykseen ja epäterveisiin sääntökokoelmiin. Siinä jännitteessä eletään. Mua ahdistaa kumpikin vinoutuma, mutta armon varassa ne jaksaa kestää, toivoen ja rukoillen että itsellä Kristus pysyisi keskuksena niin ettei liikaa lipsu kumpaankaan ojaan. Todellisesti epäterve hengellisyys eli uskonnon puitteissa toteutettu henkinen väkivalta ja painostaminen on tietysti eri juttu, sitä ei tule hyväksyä raamatulliseksi yhtään sen enempää kuin kristilliseksi tekeytyvää humanistista lähimmäisenrakkautta. Äärimuodoissaan kumpikin on helppo erottaa ja tuomita ja sitten ne selkeästi epäkristilliset harhat mitä liikkuu, mutta muuten asia monta kertaa tulkinnallinen eli yksi kokee henkiseksi väkivallaksi asioita, jotka ei välttämättä sitä ole vaan kyse ehkä onkin henkilön omasta itsepäisyydestä ja taipumattomuudesta, samoin joku voi kokea liialliseksi suvaitsevaisuudeksi ja syntisyyden paapomiseksi asioita, kun kyse onkin hänen omasta suvaitsemattomuudesta ja liian ankarasta jumalakuvasta tms. Tuli vähän pitkälti mutta avasin omasta näkökulmasta tätä jännitettä.
Upeaa runoilua jälleen, voimasanat vauhdittavat tarinaa.
 

Käyttäjän kaikki runot