Selite:
Miun tarkoitusperä runolla oli kertoa omien kokemusteni kautta miten opettavan ihmisen tulee lähestyä opettavaa saavuttaakseen parhaan mahdollisen tuloksen oppimisessa.. Havainnollistin sitä kolmella eri säkeellä, jotka eräällä tavalla ovat myös opetusmetodeja. Ensimmäisessä säkeessä pyrin myönteisellä tavalla esittämään, ei toivottuja ja takuulla laivan kiville ajavia historiallisia tapoja, joista aika on ajat sitten ajanut ohi.. Toisessa säkeessä esitän tavan jolla voi opettaa oppimiskykyisiä ja -valmiudet omaavia oppilaita (hyvän opettajan valitsemia). Tällä metodilla saavutetaan jo hyvä oppimistaso, mutta alkututkimuksen epäonnistuminen tai joku seikka joka vaikuttaa oppimiskykyyn tai -valmiuteen saattaa aiheuttaa epäonnistumisia. Tässä tavassa oppiminen lähtee oppilaan ja opettajan yhteisestä halusta ja keskinäisestä luottamuksesta ja sitä tukee itse löydetyt onnistumisen elämykset. Kolmannessa säkeessä, joka sopii tietenkin kaikille oppilaille (ehkä pois lukien todelliset huiput, jotka saattavat turhaantua tässä perinpohjaisessa mallissa), otetaan huomioon oppilaiden lähtötilanne (oppimiskyky, -valmius, halukkuus jne. mahdollisimman tarkkaan kartoittaen) luodaan siltä pohjalta oppilaskohtainen opetustapa jolla pyritään saamaan aikaan oppimishalukkuus, luottamus opettajan ja oppilaan välille sekä saamaan onnistumisen elämyksiä, jotka rupeavat ruokkimaan itse itseänsä..